Osallistunpa minäkin aika paljon jälkijunassa meemiin, jossa pitää miettiä itsestään kymmenen positiivistä puolta. Perfektionistina huomaan aina kaiken mikä itsessäni ärsyttää ja ei ole hyvää, jotan otan tämän eräänlaisena itsetuntemuksen kehittämisharjoituksena. Eli siis pohdin kerrankin niitä puolia ja asioita, joista itsessäni pidän.

1. Positiivisuus

Vaikka positiivisuus mielletään usein jopa jenkkihenkisen negatiiviseksi ominaisuudeksi, niin pidän sitä silti positiivisena. Pystyn näkemään yleensä joka asiassa jotakin positiivista ja se välittyy asenteeseen yleisestikin. Positiivisuuteen liittyy osana myös iloisuus. Sekin pitää paikkansa kohdallani, minä olen se joka yleensä hymyilee kaupan kassoille ja itse töissä ollessani kettumaisillekin asiakkaille.

2. Intuitiivisuus

Olen todella intuitiivinen ihminen. Kai se on jonkinlaista tunneälyä. Olen tunnetasolla erittäin auki siinä mielessä, että aistin hyvin toisten ihmisten tunteita, mielialoja ja ajatuksia. Kommunikoin ihmisten kanssa yhtä paljon "fiilistelemällä" heitä ja heidän energioitaan kuin puhumalla heidän kanssaan. Olen vuosien varrella tullut kovin taitavaksi näissä asioissa. Lisäksi tähän liittyy joitakin yliluonnollisina pidettäviä asioita ja kokemuksia, mutta ei niistä nyt enempää tässä yhteydessä.

3. Kiltteys

Olen jollakin tavalla kiltti maalaistyttö. Minun on vaikea oppia ajattelemaan, että jotkut ihmiset haluavat vedättää toisia, olla pahansuopia tai ilkeitä. Minulla on vahva usko ihmisten perushyvyyteen ja rehellisyyteen. Joku voisi sanoa sitä myös tietynlaiseksi sinisilmäisyydeksi, mutta minä sanon kiltteydeksi. Tästä syystä en myöskään viihdy ihmisten kanssa, jotka haluavat puhua pahaa tai muuten pelailla jotain likaisia pelejä.

4. Rohkeus

Olen monesti aika pupupöksy, mutta joskus minutkin valtaa aivan käsittämätön rohkeus. Olen pari kertaa vaihtanut elämäni suunnan hyvin radikaalisti. Ensimmäinen kerta oli se, kun lopetin pitkän, hankalan ja kuluttavan parisuhteen ja toinen kerta oli se, kun päätin että olen jo liian kauan ollut väärällä alalla ja päätin jatkaa opiskeluja. Valitsin sen suunnan elämälleni, mistä olen aina haaveillutkin. Rohkeuteen kuuluu myös osaltaan päättäväisyys. Olen loppujen lopuksi hemmetin päättäväinen nainen, kun päätän saavuttaa jotakin niin teen kaikkeni sen eteen.

5. Temperamenttisuus

Osaan tosipaikan tullen olla hyvinkin leimahtava ja temperamenttinen. Aika kauan siedän esimerkiksi kavereilta ja työkavereilta käytöstä, jota ei ehkä pitäisi kertaakaan sietää, mutta raja se tulee vastaan minullakin. Silloin kun se raja tulee vastaan, osaan todellakin pitää puoleni ja tarvittaessa antaa sanan sanasta. Onneksi vain todella harvat ihmiset hakevat aktiivisesti konfliktia tai koittavat rikkoa rajojani. Siinä onnistuessaan he usein yllättyvät, eivät ehkä uskoisi että olen niin temperamenttinen.

6. Estetiikan taju

Olen saanut synnyinlahjaksi kyvyn nähdä ja arvostaa esteettisiä asioita. Oli sitten kyse kauniista taivaanrannasta, ihanasta vanhasta käsin tehdystä huonekalusta, kauniista valokuvasta tai virheettömästä ruusunnupusta, romanttisen ränsistyneestä vanhasta puutalosta tai laukkaavasta hevosesta, tämä tyttö kyllä huomaa niiden asioiden esteettisyyden.

7. Luovuus

Olen pienestä pitäen toteuttanut elämässäni itseäni, milloin piirtäen, maalaten tai kirjoittaen ja yhä edelleen minulla on tarve ilmaista luovuuttani erilaisin tavoin. Luovuus näkyy ihan pienissäkin arkipäivän asioissa: mikään ei ole minusta ihanampaa kuin miettiä, miten jokin asia voitaisiin ihan vain huvin vuoksi tehdä hieman eri tavalla tai miten voin onnistua kulkemaan elämäni läpi luomatta yhtäkään rutiinia.

8. Rakastamisen kyky

Minulla on paljon rakkautta annettavana. Sen saa tuntea kaikkein konkreettisimmin oma rakkaani, mutta sitä riittää myös perheen jäsenille ja ystäville. Pystyn rakastamaan hyvinkin monia ihmisiä ja eläimiä, puhumattakaan monista ihan arkipäiväisistä asioista ja tilanteista.

9. Seikkailumieli

En pelkää uusia paikkoja tai ihmisiä. Nautin suunnattomasti esimerkiksi matkustelusta. Mitä omatoimisempaa matkustaminen on, sen parempi. Mikä onkaan ihanampaa kuin koluta uuden kaupungin uusia katuja, tietämättä mitä seuraavan kulman takaa tulee vastaan. Usein olen uusissa paikoissa ja kuvioissa enemmän kotonani kuin tutuissa ja turvallisissa.

10. Spontaanius

Spontaanius on kykyä toimia hetken mielijohteesta ja innostua asioista ja ihmisistä. Se ilmenee siinä, että todellakin saan paljon ideoita (joista kaikki eivät aina kylläkään ole hyviä) ja lähden herkästi niitä toteuttamaan. Innostun monenlaisista uusista asioista ja ajatuksista.

Kaikki noista kymmenestä asiasta eivät ole yksinomaan positiivisia piirteitä, mutta olen iloinen voidessani löytää niistä noin paljon hyvääkin. Itse asiassa tämä tehtävä ei ollut muuten ollenkaan helppo: suorastaan yllätyin miten hankalaa oli keksiä kymmentä oikeasti positiivista asiaa tai luonteenpiirrettä itsestään. Ehkäpä oli sitten aikakin jo miettiä niitä.